oczywiście będzie o dzieciach, a jakże :
Blog > Komentarze do wpisu

Gry i zabawy językowe

Pożyczyłam właśnie od koleżanki z pracy książkę pod tymże tytułem. Zawiera ona pomysły zabaw pomagających dzieciom w przyswajaniu języka. Część z nich jest mi znana - i, oczywiście już dawno zapomniana - więc dla odświeżenia pamięci oraz na zaś, zapiszę tutaj przykłady, z których niewątpliwie skorzystam. Teraz i w przyszłości.

1. WYMYŚLAMY SŁOWA RÓŻNEJ DŁUGOŚCI - ustalamy, czy pod uwagę bierzemy sylaby czy głoski (dla młodszych prostsze są sylaby) ; naprzemiennie z dzieckiem wypowiadamy słowa o określonej długości (np. 3 - sylabowe) ; gra trwa aż do wyczerpania pomysłów - gdy jeden z przeciwników poddaje się ; można zastosować wariant z kostką - liczba oczek daje nam liczbę sylab/głosek

2. KOŃCZYMY SŁOWA - gra polega na wyszukiwaniu słowa zaczynającego się podaną sylabą ; wybór słowa jest dowolny, chyba że  wprowadzimy reguły dotyczące, np. długości słów, zakresu - np tylko nazwy roślin, imion czy nazwy czynności; gdy dziecko poda słowo samo podaje inną bądź tą samą sylabę.

3 ZNAJDUJEMY POCZĄTEK SŁOWA - Podobna do gry w kończenie słów, tylko jest trudniejsza - podana sylaba ma być końcem utworzonego wyrazu ; inny wariant - podajemy sylabę, którą chcemy usłyszeć w środku wyrazu

4. ZNAJDUJEMY WYRAZY Z OKREŚLONĄ GŁOSKĄ -  Podobna do trzech w/w gier - sylabę zastyępuje tutaj głoska - trudniejsza werrsja ; jeden z wariantów: wypowiadamy słowo, dziecko ma dodpowiedzieć inne zaczynające się taką samą głoską, przynależne do takiej samej kategorii znaczeniowej (pies - ptak) - można poprosoć o uzasadnienie wyboru  - przy okazji ćwiczenie z argumentowania ; lub tez podajemy wyraz, dziecko dodaje wyraz określenie na taką samą głoskę (samolot - szybki)

5. ZNAJDUJEMY WYRAZY Z OKREŚLONA LITERĄ - wybieramy wyraz podstawowy, który powinien być dostosowany długością do możliwości dzieci. Zapisujemy go pionowo. Gracze dopisują poziomo litery , które tworzą nowe wyrazy, które noe mogą się powtarzać (np. wyraz KOT będzie tworzył: kto, oko i trawa) ; można zmieniać warianty - wyrazy dopisujemy tak, by wyraz podstawowy był w środku i na końcu dopisywanych słów

6. PRZEKSZTAŁCAMY SŁOWA - gra polega na dokonywaniu jak najmniejszej zmiany w obrębie słowa, ale tak, by w jej efekcie otrzymać nowe słowo. Możemy zastępować jedną głoskę inną (nie więcej) oraz dodawać i odrzucać jendą głoskę lub przestawiać ich kolejność ; wybieramy jedno słowo , następnie każdy z graczy tworzy nowe słowo (rak - bak - bar- bat - wat - swat etc)

7. UKŁADAMU RYMY - Podajemy słwow, dziecko ma wymyślić do niego rym. Potem - zamiana ról ; w wersji trudniejszej tworzymy łańcucj rymujących się wyrazów (płot - kot - kwot etc)

8. WYMYŚLAMY JAK NAJWIĘCEJ WYRAZÓW Z PODANYCH LITER -  podajemy wyraz podstawowy - materiał do powstawania nowych (długi) ; za każde słowo - punkt (np z wyrazu: radiostacja tworzymy wyrazy: radio, stacja, raj, rad, dar, daj, taca etc)

9. SZUKAMY WYRAZÓW UKRYTYCH W WYRAZACH - staramy się z dzieckiem znaleźć jak najwięcej wyrazów tego typu. Możemy je zapisywać lub tylko wypowiadać. (np. adres) ; wariantem tej zabawy będzie szukanie imion ukrytych w słowach: (podarek, kulka, skakanka, fasolawaliza, kafelek etc) ; inna wersja - tworzenie nowych słów na bazie takich wyrazów jak sp. sto, ul, lina, ser, rak, las  (ser: bokser, laser, serweta, serwis etc)

10. CZYTAMY OD STRONY LEWEJ DO PRAWEJ I PRAWEJ DO LEWEJ -  dajemy dziecku do przeczytania poniższe wyrazy od lewej do prawej a następnie od prawej do lewej. Co z tego wyjdzie? Odpowiedź należy do dziecka: ADA, AGA, ALA, ANNA, BÓB, INNI, JAJ , KAJAK, KASAK, KOK, ŁAMAŁ, ŁAPAŁ, MA, MEŁŁEM, MAM, MIM, OKO, POP, POTOP, RADAR, RUR, SEDES, SOS, ZAKAZ, ZEZ ; następnie dajemy zdania:  A TA KANAPA TO KOTA PANA KATA; IGOR MAM RUM MAM MUR MAM ROGI, KOBYŁA MA MAŁY BOK, MARZENA POKAZAŁA ZAKOPANE Z RAM; ONO MI KALA KIMONO, OTO ŁZA Z NIZIN ZA ZŁOTO, POPIJA RUM AS SAMURAJ I POP, TOLO MA SAMOLOT, WÓŁ YTYŁ A MA MAŁY TUŁÓW, ZARAZ GRATA NA TARG ZARAZ

kolejna grupa wyrazów różni się tym od poprzedniej, że odczytując wyrazy od prawej do lewej uzyskamu zmianę znaczenia: AKT, BARK, BAROK, BLOK, BUT, DAJ, DAR, GRAT, JAR, KARA, KAT, KĘS, KOKS, KOS, KOT, LAS, LATEM, ŁAD, MUR, NIL, POKAZ, PORT, POT, RAK, RÓG, SĄD, SUM, TAM, WAŁ, WÓŁ, ŻÓŁW,KOSZ, SUSZ, PERZ

na zakończenie wyrazy, w których trzeba dokonać przestawień: BAszta, CEra, CIEpło, DRAka, DZIEje, DZIEło, DZIwi, DZIwo, KAbel, KAdra, KAtar, KAszel, KIlo, KIpi, KIta, LAska, LIczy, LIpa, LIsi, LIście, ŁApa, ŁAska, ŁOdzie, MAra, MAsa, MAsło, MAta, MIna, MIsa, MYje, PAka, PRALka, RAta, ROLka, RYba, RZEka, SIwa, SŁOma, ŚLEpo

koniec części pierwszej :)

poniedziałek, 08 grudnia 2008, ann007
Komentarze
2010/08/01 19:18:05
Gry językowe, ale bardziej dot. języków obcych polecam ze strony pod linkiem, bardzo fajne i wciągające.